Publiekrechtelijke personen

Hierna zijn 6 gemeenschappelijke regelingen vermeld waarin de gemeente Someren participeert. De uitgaven die voortvloeien uit deelname aan gemeenschappelijke regelingen zijn verplichte uitgaven die in de begroting opgenomen dienen te worden. Op grond van het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen heeft de gemeenteraad de mogelijkheid opmerkingen over de begroting kenbaar te maken aan het algemeen bestuur van de betreffende gemeenschappelijke regeling.

Naam verbonden partij

G.G.D. Brabant Zuid-Oost

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Maatschappelijke zorg

Doel en openbaar belang

De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg en de ambulancezorg

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre.

Bestuurlijke betrokkenheid

Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB.  Het AB vergadert ca 4 keer per jaar en het DB vergadert maandelijks.

Eigen vermogen

Per 31-12-2017 € 2.754.000,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2017 € 11.985.000,--

Financieel resultaat

Geschat over het jaar 2017 € 70.000,-- voordelig.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage 2017: € 298.000,--

Risico’s

De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van het aantal inwoners. In 2015 heeft het Algemeen Bestuur ingestemd met de "Beleidsnota risicomanagement en weerstandsvermogen" en daaraan gekoppeld de geactualiseerde "Nota reserves en voorzieningen". Op basis van het risicoprofiel is de Algemene Reserve  bepaald op € 2.000.000,-. Het risicoprofiel wordt in de bestuursrapportages en jaarrekeningverantwoording gemonitord en indien daartoe aanleiding is wordt de omvang van de Algemene Reserve vierjaarlijks aangepast.

Ontwikkelingen

De ontwikkelingen waarmee de GGD te maken heeft zijn beschreven in de kadernota. De belangrijkste ontwikkelingen zijn:

  • Een nieuw paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg
  • Het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisie en omgevingsplannen van gemeenten
  • Toename van drugsgebruik onder jongeren: een programmatische netwerkaanpak is gestart;
  • Toename van suïcides: een programmatische netwerkaanpak is gestart.
  • Toename van vluchtelingen en arbeidsmigranten; de gezondheid van deze kwetsbare groepen vraagt extra inzet en aandacht.

Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg  als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen

Rapportages

Voorlopige Jaarrekening 2017

Naam verbonden partij

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Openbare Orde en Veiligheid

Doel en openbaar belang

Taken:
-Het ontwikkelen van een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening.
-Het bevorderen van een goede integrale samen-werking tussen de bij de hulpverlening en de bestrijding van ongevallen en rampen betrokken organisaties.
-Het bevorderen van de bestuurlijke samenwerking c.q. integratie van de bij de hulpverlening en de bestrijding van ongevallen en rampen betrokken organisaties in de regio Zuidoost-Brabant.
-Het onder alle omstandigheden bewerkstelligen van een doelmatig georganiseerde en gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden ter zake van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en al hetgeen wat daarmee verband houdt, het beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan brand, het beperken en bestrijden van rampen en het bevorderen van goede hulpverlening bij ongevallen en rampen.
-Het realiseren en in stand houden van, en de verantwoording dragen voor een integraal ambulancezorgsysteem in de regio Zuidoost-Brabant.  

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.

Bestuurlijk belang

De gemeenschappelijke regeling kent een Algemeen Bestuur dat gevormd wordt uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.

Eigen vermogen

Per 31-12-2017 € 7.561.112,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2017 € 27.539.509,--

Financieel resultaat

Over het jaar 2017 € 951.982,-- voordelig.

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage 2017  € 921.557,--.

Risico’s

De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van het aantal inwoners.
In 2015 heeft het Algemeen Bestuur ingestemd met de "Beleidsnota risicomanagement en weerstands-vermogen" en daaraan gekoppeld de geactualiseerde "Nota reserves en voorzieningen" Op basis van het risicoprofiel is de Algemene Reserve van de VRBZO bepaald op € 2.000.000,--. Het risicoprofiel wordt in de bestuursrapportages en jaarrekening-verantwoording gemonitord en indien daartoe aanleiding is wordt de omvang van de Algemene Reserve vierjaarlijks aangepast.

Ontwikkelingen

-Uit onderzoek is gebleken dat de vergunning voor het ambulancevervoer het best kan worden neergelegd bij GGD Brabant-Zuidoost. Dit kan pas bij de nieuwe aanbesteding in 2018. Vooruitlopend hierop is ultimo 2015 het RAV-bureau met aanverwante taken overgedragen aan het GGD BZO.
-In 2015 heeft het Algemeen Bestuur ingestemd met de Toekomstvisie Brandweerzorg. De hier uit voort vloeiende bezuinigingstaakstelling tot en met 2017 is volledig gerealiseerd.
-In de landelijke planning is opgenomen dat de meld- kamers van Brabant-Zuidoost en Brabant-Noord medio 2019 worden samengevoegd. Om forse investeringen te voorkomen streeft men er Bestuurlijk naar om vanaf 2018 op één locatie te gaan werken.

Rapportages

Jaarrekening 2017

Naam verbonden partij

Regeling hypotheekfonds Noord-Brabantse gemeenten

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Algemene dekkingsmiddelen

Doel en openbaar belang

Oorspronkelijk bevorderen eigen woningbezit in gemeenten in Noord-Brabant. Thans in te staan voor de verplichtingen, die zijn overgegaan op NV
Bouwfonds Nederlandse gemeenten en toezien op
tijdige uitbetalingen door NV Bouwfonds
Nederlandse Gemeenten aan de deelnemende gemeenten.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn:
Aalburg, Alphen-Chaam, Asten, Baarle Nassau, Bergen op Zoom, Bergeyk, Bernheze, Best, Bladel, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Breda, Cranendonck, Cuijk, Deurne, Dongen, Eersel, Eindhoven, Etten-Leur, Geertruidenberg, Geldrop, Gemert-Bakel, Gilze en Rijen, Goirle, Grave, Haaren, Halderberge, Heeze-Leende, Helmond, ’s Hertogenbosch, Heusden, Hilvarenbeek, Laarbeek, Landerd, Lith, Loon op Zand, Maasdonk, Made, Mierlo, Mill en St. Hubert, Moerdijk, Nuenen c.a., Oirschot, Oisterwijk, Oosterhout, Oss, Ravenstein, Reusel-de Mierden, Roosendaal, Rucphen. Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint Oedenrode, Someren, Son en Breugel, Steenbergen, Tilburg, Uden, Valkenswaard, Veghel, Veldhoven, Vught, Waalre, Waalwijk, Werkendam, Woensdrecht, Woudrichem, Zundert, Ammerzoden, Hedel en Maasdriel.

Bestuurlijk belang

Algemeen bestuur telt 1 lid per Brabantse gemeente. De leden worden benoemd door en uit de gemeenteraden, de voorzitter inbegrepen.

Eigen vermogen

H.N.G. is in Liquidatie. Aandelen zijn overgedragen aan N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.

Vreemd vermogen

idem

Financieel resultaat

n.v.t.

Financieel belang

Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.

Risico’s

Met de verkoop aan N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten is het doel van de gemeenschappelijke regeling gewijzigd en beperkt tot het instaan voor de gevolgen ingeval
N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten niet aan zijn verplichtingen voldoet. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. Het betreft hier een slapende regeling.
In artikel 1, lid 3 van de gemeenschappelijke regeling is bepaald dat de regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat de regeling wordt opgeheven zodra de N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten de totale koopsom krachtens de overname-overeenkomst heeft afgelost (2020).
Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten op basis van aantal inwoners.

Ontwikkelingen

n.v.t.

Rapportages

n.v.t.

Naam verbonden partij

Metropoolregio Eindhoven

Vestigingsplaats

Eindhoven

Doel en openbaar belang

Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven.

Kerntaken

Strategische netwerksamenwerking op de thema's economie, ruimte en mobiliteit.
Het fungeren als archiefbewaarplaats van de overgebrachte archieven van de overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant, met uitzondering van de gemeente Gemert-Bakel.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre.

Bestuurlijke betrokkenheid

Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. In de GR is alles geregeld omtrent de samenstelling en werkwijze van deze organen. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door een regionaal platform en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in een onderliggend statuut.
Vanuit de gemeente Someren nemen ook afgevaardigden deel.

Eigen vermogen

Per 31-12-2017: € 4.087.522,--                     

Vreemd vermogen

Per 31-12-2017: € 18.253.467,-- waarvan voorzieningen € 11.748.192,--                      

Financieel resultaat (schatting)

Over het jaar 2017 € 438.000,-- (incl. mutatie voorziening Reorganisatie SRE en bestemmingsreserves personele kosten)

Financieel belang

Gemeentelijke bijdrage 2017 (incl. RHC) € 256.619--

Risico’s

In hoofdstuk 5.1 paragraaf weerstandsvermogen en risicomanagement van de Programmabegroting Metropoolregio Eindhoven 2017 zijn de risico's en bijbehorende weerstand capaciteit benoemd. Bij de Bestuursrapportage 2017 is deze paragraaf geactualiseerd. De belangrijkste risico's worden gelopen bij de afbouw van het voormalig SRE personeel en de daaruit vloeiende WW-verplichtingen.
Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

Metropoolregio Eindhoven
Het jaar 2017 stond in het teken van de evaluatie van de Metropoolregio Eindhoven. Het organisatiebureau Beerenschot heeft hier naar een onderzoek uitgevoerd welke in juni 2017 aan het bestuur is gepresenteerd. Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek wordt momenteel gewerkt aan een "update" van de regionale samenwerking welke zijn beslag moet krijgen in een nieuwe Regionale Agenda. Gekoerst wordt op bestuurlijke besluitvorming in juli 2018.
Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe)
Met behulp van een extern bureau en interim manager wordt op dit moment, in samenspraak met de gemeenten, bezien hoe de organisatie uitgerust kan worden voor taken zoals deze nu en in de toekomst op het RHCe afkomen. De uitkomsten van dit proces worden vertaald in een nieuw op te stellen bedrijfsplan.

Rapportages

Voorlopige jaarrekening 2017

Naam verbonden partij

Senzer (handelsnaam van de uitvoeringsorganisatie Werkbedrijf Atlant de Peel)

Vestigingsplaats

Helmond

Programma

Werk en Inkomen

Doel en openbaar belang

Integrale uitvoering Participatiewet, alsmede activiteiten op het vlak van arbeidsreïntegratie en aangepaste arbeid aan personen uit de deelnemende gemeenten, die op afstand staan van de reguliere arbeidsmarkt.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo, Helmond, Laarbeek, , Someren,.

Bestuurlijk belang

De gemeente Someren heeft het recht uit zijn midden, de voorzitter inbegrepen, 1 lid aan te wijzen voor het algemeen bestuur. Het lid van het algemeen bestuur is tevens lid van het dagelijks bestuur.

Eigen vermogen

Per 31-12-2017 € 19.809.000,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2017 € 23.665.000,--

Financieel resultaat

Over het jaar 2017 € 2.023.000,-- voordelig.

Financieel belang

Jaarlijkse bijdrage € 2.007.195,--

Risico’s

Sterke afhankelijkheid van rijksbeleid met betrekking tot de financiering. Omzet is afhankelijk van economische ontwikkelingen. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

Uit de jaarrekening 2017 blijkt dat er  onvoldoende weerstandsvermogen aanwezig is.( Tekort 2017: € 3.481.000,--) Gezien de hoogte van de totale reserves, de onzekerheden over de toekomstige resultaten en de discussie over het positioneren van de risico's over de uitvoering van de Participatiewet wordt er nu geen aanvulling van het weerstandsvermogen gevraagd aan de deelnemende gemeenten.

Rapportages

Jaarrekening 2017 (nog geen accountantsverklaring)

Naam verbonden partij

Blink

Vestigingsplaats

Helmond

Programma

Milieu en water

Doel en openbaar belang

De regeling heeft tot doel een zo doelmatig mogelijke uitvoering van de afvalinzameling en reinigingstaken.

Partners

De deelnemende gemeenten zijn:
Asten, Helmond, Gemert-Bakel, Laarbeek,  Nuenen en Someren.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente. De leden worden door de raden van de deelnemende gemeenten uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, op aanbeveling van burgemeester en wethouders aangewezen.

Eigen vermogen

Niet van toepassing, risico’s worden opgevangen door deelnemende gemeenten.

Vreemd vermogen

Per 31-12-2017 € 4.244.634,--.

Financieel resultaat

Niet van toepassing, er vindt afrekening met deelnemende gemeenten plaats waardoor financieel resultaat nihil is.

Financieel belang

Bijdrage 2017 € 1.023.639,--.

Risico’s

Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

Geen

Rapportages

Jaarrekening 2017

Naam verbonden partij

Omgevingsdienst Zuidoost-brabant

Vestigingsplaats

Eindhoven

Programma

Milieu en water

Doel en openbaar belang

De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage
te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.

Partners

Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-
Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot,
Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
en Provincie Noord-Brabant.

Bestuurlijk belang

Door de gemeente Someren is 1 lid in het dagelijks bestuur afgevaardigd.

Eigen vermogen

Per 31-12-2017 € 1.577.000,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2017 € 5.055.000,--

Financieel resultaat

Over het jaar 2017 € 0,-- (incl. tariefcorrectie).

Financieel belang

Bijdrage 2017: € 648.000,--.

Risico’s

In hoofdstuk 2, paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van begroting 2018 zijn de risico’s en bijbehorende weerstandscapaciteit benoemd. Ten behoeve van de begroting 2019 en jaarrekening 2017 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze
inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s € 1.772.000,-- bedraagt. Van deze risico’s betreft € 665.000,-- het risico op verlaging van baten
als gevolg van mogelijke bezuinigingen bij deelnemers. Aangezien dit laatste risico meer in de invloedssfeer van de deelnemers dan van de
ODZOB ligt, is besloten dit risico niet af te dekken.
Het restant bedrag van € 1.107.000,-- wordt afgedekt door de algemene reserve van de ODZOB, welke ultimo 2017 € 1.262.000,-- bedraagt.

Ontwikkelingen

Sinds 1 juli 2017 is het Besluit Omgevingsrecht (Bor) van kracht. De impact van de Bor is voor zowel ODZOB als de deelnemers aanzienlijk: de discussie over wat wel en niet basistaken zijn, is afgerond en deelnemers zullen de komende periode om die reden de tot op heden nog niet ingebrachte basistaken overdragen aan de ODZOB. Ook zullen deelnemers in de ODZOB samen met de dienst op diverse terreinen regionaal uitvoeringsbeleid dienen vast te stellen.

In gezamenlijkheid wordt gewerkt aan de implementatie van de Omgevingswet die per 2021 in werking treedt.

Rapportages

Voorlopige jaarrekening 2017

Naam verbonden partij

Gemeenschappelijke regeling “De Peel 6.1”

Vestigingsplaats

Helmond

Programma

Maatschappelijke Zorg en Jeugd, Werk en Inkomen

Doel en openbaar belang

Draagt zorg voor kwaliteit en continuïteit voor de uitvoering van de door de lokale overheden opgedragen taken op het gebied van WMO, Jeugd en participatiebudget. Echter de uitvoering van de taken heeft niet binnen de GR Peel 6.1 plaatsgevonden maar werd, evenals in 2015, uitgevoerd door Helmond. GR Peel 6.1 is leeg en en in 2017 opgeheven. Ter vervanging is per 01 01 2017 de GR Peelgemeenten actief geworden. (gemeente Helmond neemt hieraan niet deel)  

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren

Bestuurlijk belang

De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het dagelijkse bestuur.

Eigen vermogen

Er zijn geen passiva aanwezig

Vreemd vermogen

Er zijn geen passiva aanwezig

Financieel resultaat

€ 0

Financieel belang

De GR wordt gefinancierd door de 6 deelnemende Peelgemeenten.

Risico’s

Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

De GR Peel 6.1 wordt in 2018 opgeheven.

Rapportages

Naam verbonden partij

Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten

Vestigingsplaats

Deurne

Programma

Maatschappelijke Zorg en Jeugd, Werk en Inkomen

Doel en openbaar belang

Draagt zorg voor kwaliteit en continuïteit voor de uitvoering van de door de lokale overheden opgedragen taken op het gebied van WMO, Jeugd en participatiebudget. Echter de uitvoering van de taken heeft niet binnen de GR Peel 6.1 plaatsgevonden maar werd, evenals in 2015, uitgevoerd door Helmond. GR Peel 6.1 is leeg en en in 2017 opgeheven. Ter vervanging is per 01 01 2017 de GR Peelgemeenten actief geworden. (gemeente Helmond neemt hieraan niet deel)  

Partners

De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren

Bestuurlijk belang

De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het dagelijkse bestuur, en met 2 leden in het algemeen bestuur

Eigen vermogen

Per 31-12-2017 € 537.000,--

Vreemd vermogen

Per 31-12-2017 € 12.099.000,--

Financieel resultaat

Per 31-12-2017 € 0,--

Financieel belang

€ 923.000,--

Risico’s

Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten.

Ontwikkelingen

Rapportages

Opgave Peelgemeenten via mail dd 27 03 2018