- Waarom een Addendum?
Dit addendum is noodzakelijk om volledig te voldoen aan de wettelijke eisen rondom de jaarrekening. Door deze aanpassingen krijgt de gemeente Someren een goedkeurende controleverklaring voor de jaarrekening 2017.
- Gevolgen voor de jaarrekening
Op aangeven van de accountant (BakerTillyBerk) zijn diverse correcties verwerkt in de jaarrekening 2017. De correcties hebben gevolgen voor het overzicht van baten en lasten en voor de samenstelling van de balans.
3. Correcties met gevolgen voor balans en het overzicht van baten en lasten
Voorziening organisatieontwikkeling: | - €122.000 |
---|---|
Onder deze voorziening waren lasten opgenomen voor de frictiekosten die in 2018 ontstaan door het vertrek van twee MT-leden. Deze lasten kunnen echter volgens het BBV niet als een voorziening worden aangemerkt. Door deze correctie wordt het resultaat van programma 11 algemene dekkingsmiddelen met € 122.000 verhoogd. |
Voorziening wethouders: | + €208.000 |
---|---|
In de voorziening wethouders worden de verwachte kosten opgenomen voor de pensioenbetalingen aan voormalige wethouders. Deze voorziening moet worden verhoogd om de verwachte lasten voor alle wethouders te kunnen dekken. Hierdoor wordt het resultaat van programma 1 Bestuur en Dienstverlening € 208.000 lager. |
Voorziening rehabilitatie wegen: | - €482.000 |
---|---|
Tot 2017 werden de kosten voor rehabilitaties van wegen uit de voorziening gedekt. Als gevolg van wijzigingen in het BBV is dit niet meer toegestaan. De voorziening valt vrij ten gunste van het resultaat van programma 3 Verkeer, vervoer en openbare ruimte , dat daardoor € 482.000 hoger wordt. |
Voorziening afval: | - € 98.000 |
---|---|
De voorziening afval is ontstaan uit het overschot op de afvalstoffenheffing in 2013 en 2014. Er had een verrekening moeten plaatsvinden met de tekorten op de afvalstoffenheffing in 2015 en 2016. Dit is niet gebeurd en wordt nu gecorrigeerd. De vrijval van deze voorziening verhoogt het resultaat van programma 5 met € 98.000. |
Voorziening planschade: | - € 203.000 |
---|---|
Op 29 juni 2017 heeft de raad een besluit genomen om een voorziening te vormen voor de verwachte planschade als gevolg van de wijziging van het bestemmingsplan Kerkstraat 30. De voorziening voldoet echter niet aan de voorwaarden volgens artikel 44 BBV, omdat door belanghebbende geen claim voor tegemoetkoming planschade is ingediend. De positieve correctie op het resultaat van programma 10 Ruimtelijke ordening bedraagt € 203.000. |
Totale correctie voorzieningen: | - € 696.000 |
Totaal correctie resultaat: | |
Programma 1 Bestuur en Dienstverlening | - € 208.000 |
Programma 3 Verkeer, vervoer en openbare ruimte | + € 482.000 |
Programma 5 Milieu en water | + € 98.000 |
Programma 10 Ruimtelijke ordening | + € 203.000 |
Programma 11 Algemene dekkingsmiddelen | + € 122.000 |
Totaal | + € 696.000 |
4. Correcties uitsluitend met gevolgen voor de balans
Voorziening organisatieontwikkeling: | - € 120.000 |
---|---|
Onder de voorziening organisatieontwikkeling zijn frictiekosten opgenomen die het gevolg zijn van veranderingen in de organisatie. Deze hebben inmiddels het karakter van een afdwingbare verplichting en worden hergerubriceerd onder de overlopende passiva. |
Voorziening spaar ADV: | - € 106.000 |
---|---|
Onder de voorziening organisatieontwikkeling zijn frictiekosten opgenomen die het gevolg zijn van veranderingen in de organisatie. Deze hebben inmiddels het karakter van een afdwingbare verplichting en worden hergerubriceerd onder de overlopende passiva. |
Voorziening seniorenregeling | € 179.000 |
---|---|
Deze voorziening is gevormd voor personeel dat deelneemt aan de seniorenregeling 58+. Omdat er sprake is van een afdwingbare verplichting kwalificeert deze niet als een voorziening, maar wordt deze opgenomen onder de overlopende passiva. |
Totale correctie voorzieningen: | - € 405.000 |
Totale correctie overlopende passiva: | + € 405.000 |
5. Balans
Hieronder volgt een verkorte weergave van de invloed van de correcties op de balans.
Bedragen x € 1.000
Activa | Ultimo 2016 | Ultimo 2017 | Addendum | Ultimo 2017 |
---|---|---|---|---|
VASTE ACTIVA | 53.371 | 53.881 | 0 | 53.881 |
VLOTTENDE ACTIVA | ||||
- Voorraden | 12.996 | 8.919 | 0 | 8.919 |
- Uitzettingen | 25.152 | 12.707 | 0 | 12.707 |
- Liquide middelen | 257 | 204 | 0 | 204 |
- Overlopende activa | 1.859 | 1.750 | 0 | 1.750 |
TOTAAL ACTIVA | 93.635 | 77.461 | 0 | 77.461 |
Passiva | Ultimo 2016 | Ultimo 2017 | Addendum | Ultimo 2017 |
---|---|---|---|---|
VASTE PASSIVA | ||||
EIGEN VERMOGEN | ||||
- Algemene reserve | 49.927 | 48.865 | 0 | 48.865 |
- Bestemmingsreserve | 12.548 | 12.221 | 0 | 12.221 |
- Resultaat | 1 | -199 | 696 | 497 |
VOORZIENINGEN | 7.687 | 7.693 | -1.101 | 6.592 |
VASTE SCHULDEN | 13.554 | 77 | 0 | 77 |
VLOTTENDE PASSIVA | ||||
- Vlottende schulden | 5.798 | 3.749 | 0 | 3.749 |
- Overlopende passiva | 4.120 | 5.055 | 405 | 5.460 |
TOTAAL PASSIVA | 93.635 | 77.461 | 0 | 77.461 |
6. Overzicht van baten en lasten
Hieronder volgt een verkorte weergave van de invloed van de correctie op het overzicht van baten en lasten.
Bedragen x € 1.000
Rekening | Addendum | Rekening | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
01 | Bestuur en dienstverlening | -2.051 | -208 | -2.259 | -1.992 | ||
02 | Openbare orde en veiligh / Integr handh | -2.513 | 0 | -2.513 | -1.962 | ||
03 | Verkeer, vervoer en openbare ruimte | -4.714 | 0 | -4.714 | -4.372 | ||
04 | Economische zaken en toerisme | -556 | 0 | -556 | -686 | ||
05 | Milieu en water | -3.840 | 0 | -3.840 | -3.609 | ||
06 | Sport en cultuur | -2.454 | 0 | -2.454 | -2.407 | ||
07 | Maatschappelijke zorg en jeugd | -10.251 | 0 | -10.251 | -10.724 | ||
08 | Onderwijs | -1.423 | 0 | -1.423 | -1.523 | ||
09 | Werk en inkomen | -7.065 | 0 | -7.065 | -6.325 | ||
10 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -8.326 | 0 | -8.326 | -12.884 | ||
11 | Algemene dekkingsmiddelen | -440 | 0 | -440 | -652 | ||
OVERIG | Overige kpl | -5.526 | 0 | -5.526 | -5.157 | ||
* | Overhead | -4.919 | 0 | -4.919 | -4.813 | ||
Totaal Lasten | -54.078 | -208 | -54.286 | -57.106 | |||
Baten | |||||||
01 | Bestuur en dienstverlening | 408 | 0 | 408 | 336 | ||
02 | Openbare orde en veiligh / Integr handh | 527 | 0 | 527 | 66 | ||
03 | Verkeer, vervoer en openbare ruimte | 664 | 482 | 1.146 | 460 | ||
04 | Economische zaken en toerisme | 415 | 0 | 415 | 487 | ||
05 | Milieu en water | 3.575 | 98 | 3.673 | 3.346 | ||
06 | Sport en cultuur | 607 | 0 | 607 | 529 | ||
07 | Maatschappelijke zorg en jeugd | 396 | 0 | 396 | 439 | ||
08 | Onderwijs | 157 | 0 | 157 | 128 | ||
09 | Werk en inkomen | 3.684 | 0 | 3.684 | 2.920 | ||
10 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 9.306 | 203 | 9.509 | 10.993 | ||
11 | Algemene dekkingsmiddelen | 27.056 | 122 | 27.178 | 27.197 | ||
OVERIG | Overige kpl | 5.526 | 0 | 5.526 | 5.157 | ||
* | Overhead | 165 | 0 | 165 | 43 | ||
Totaal Baten | 52.486 | 904 | 53.390 | 52.101 | |||
Totaal saldo van baten en lasten | -1.592 | 696 | -896 | -5.005 | |||
Toevoegingen aan reserves | Lasten | 0 | |||||
01 | Bestuur en dienstverlening | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
02 | Openbare orde en veiligh / Integr handh | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
03 | Verkeer, vervoer en openbare ruimte | -512 | 0 | -512 | -323 | ||
04 | Economische zaken en toerisme | -75 | 0 | -75 | -54 | ||
05 | Milieu en water | -105 | 0 | -105 | -69 | ||
06 | Sport en cultuur | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
07 | Maatschappelijke zorg en jeugd | -261 | 0 | -261 | -277 | ||
08 | Onderwijs | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
09 | Werk en inkomen | -39 | 0 | -39 | -39 | ||
10 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | -2.811 | 0 | -2.811 | -1.036 | ||
11 | Algemene dekkingsmiddelen | -567 | 0 | -567 | -531 | ||
Totaal Toevoegingen | -4.370 | 0 | -4.370 | -2.329 | |||
Onttrekkingen aan reserves | Baten | ||||||
01 | Bestuur en dienstverlening | 20 | 0 | 20 | 20 | ||
02 | Openbare orde en veiligh / Integr handh | 3 | 0 | 3 | 3 | ||
03 | Verkeer, vervoer en openbare ruimte | 584 | 0 | 584 | 317 | ||
04 | Economische zaken en toerisme | 165 | 0 | 165 | 194 | ||
05 | Milieu en water | 202 | 0 | 202 | 257 | ||
06 | Sport en cultuur | 136 | 0 | 136 | 114 | ||
07 | Maatschappelijke zorg en jeugd | 952 | 0 | 952 | 1.227 | ||
08 | Onderwijs | 229 | 0 | 229 | 577 | ||
09 | Werk en inkomen | 127 | 0 | 127 | 129 | ||
10 | Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 2.717 | 0 | 2.717 | 3.781 | ||
11 | Algemene dekkingsmiddelen | 625 | 0 | 625 | 714 | ||
Totaal Onttrekkingen | 5.760 | 0 | 5.760 | 7.333 | |||
Totaal toevoegingen en onttrekkingen | 1.390 | 0 | 1.390 | 5.004 | |||
Resultaat | -199 | 696 | 497 | 0 |
7. Overzicht voorzieningen
In onderstaand overzicht zijn de gevolgen van de correcties per voorziening weergegeven.
Naam voorziening | Boekwaarde | Mutaties | Boekwaarde | Addendum | Boekwaarde |
---|---|---|---|---|---|
1. Voorziening wethouders (artikel 44 | 637 | 202 | 839 | 208 | 1.047 |
2. Voorziening spaar-ADV | 118 | -12 | 106 | -106 | 0 |
3. Voorziening wachtgeldregeling voormalig wethouders (artikel 44 lid 1a BBV) | 83 | -45 | 38 | 0 | 38 |
4. Voorziening seniorenregeling | 17 | 162 | 179 | -179 | 0 |
5. Voorziening brand Someren-Heide | 150 | -150 | 0 | 0 | 0 |
6. Voorziening onderhoud wegen (artikel 44 lid1c BBV) | 1.144 | 34 | 1.178 | 0 | 1.178 |
7. Voorziening rehabilitatie licht belaste wegen | 926 | -444 | 482 | -482 | 0 |
8. Voorziening openbare verlichting (artikel 44 lid1c BBV) | 56 | -43 | 13 | 0 | 13 |
9. Voorziening monumenten (artikel 44 lid1c BBV) | 173 | -2 | 171 | 0 | 171 |
10. Voorziening afval | 98 | 0 | 98 | -98 | 0 |
11. Voorziening onderhoud riolering GRP (artikel 44 lid2 BBV) | 1.772 | 139 | 1.911 | 0 | 1.911 |
12. Voorziening onderhoud riolering exploitatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13. Voorziening sociaal beleid | 41 | -41 | 0 | 0 | 0 |
14. Voorziening organisatie ontwikkeling i.v.m. nieuw beleid | 417 | -175 | 242 | -242 | 0 |
15. Voorziening planschade bestemmingsplan Kerkstraat 30 | 0 | 203 | 203 | -203 | 0 |
16. Voorziening onderhoud gebouwen (artikel 44 lid1c BBV) | 2.055 | 178 | 2.233 | 0 | 2.233 |
Totaal | 7.687 | 6 | 7.693 | -1.101 | 6.592 |