Per 31-12-2017 is de stand van de reserve en voorzieningen voor onderhoud wegen als volgt:
| € 1.174.054,-- |
| € 468.668,-- |
| € 1.008.317,-- |
De jaarlijkse storting voor de voorziening onderhoud wegen is bedoeld voor al het (tussentijdse) onderhoud aan alle verharding. De rehabilitaties (vervanging van de verharding aan het einde van de levensduur) van licht belaste wegen worden uit de voorziening en de reserve rehabilitatie licht belaste wegen betaald. Rehabilitaties van hoofdwegen worden opgevoerd via IP’s.
Volgens de meerjarige onderhoudsplanning 2016-2018 zou de stand van de voorziening onderhoud wegen aan het einde van 2017 ongeveer € 447.000,-- zijn. De werkelijke stand is aanzienlijk hoger. Dit komt vooral doordat een aantal projecten en onderhoudsmaatregelen later worden uitgevoerd dan gepland. Om diverse redenen is de aanpak van de wegen naar achteren geschoven:
Het gaat hierbij om de projecten 'Kerkendijk' (gedeelte binnen de kom), 'Voetpaden Julianapark', 'Kromvenweg/Slievenstraat', 'Loovebaan' (tussen rotonde Kerkendijk en klinkerverharding nabij Kommerstraat), 'Steemertseweg' (tussen Laan ten Boomen en Groenebeemdweg), 'Molenbergweg' en 'Haspelstraat'.
De uitvoering van al dit genoemde onderhoud is alsnog voorzien in 2018.
De werkelijke stand van de voorziening rehabilitatie licht belaste wegen is ook hoger dan begroot in de meerjarige onderhoudsplanning (€ 343.000,--). Dit komt doordat het project 'Novaliastraat / Vijzelstraat' (rehabilitatie van de stukjes van deze wegen die bij het project 'Aanpak wateroverlast Someren-Eind' niet zijn aangepakt) is doorgeschoven naar 2018. Verder hebben we voor het asfalteren van de fietspaden Herselseweg/Steemertseweg subsidie ontvangen. En ten slotte zijn de werkelijke kosten van de uitgevoerde rehabilitaties net wat lager dan geraamd.
Vanwege gewijzigde regelgeving over de financiering van het wegbeheer én vanwege de voorziene toenemende kosten van rehabilitaties is in het voorjaar van 2017 het 'Kostendekkingplan wegen' opgesteld.
Op basis van dit kostendekkingsplan is besloten om vanaf 2019 anders om te gaan met de financiering van het wegbeheer. Vanaf 2019 is er een jaarlijkse storting in de 'Voorziening wegen' voor al het tussentijds onderhoud. Alle rehabilitaties worden opgevoerd via de jaarlijkse IP's.
Er wordt dan geen 'Reserve rehabilitatie licht belaste wegen' meer gebruikt waarin jaarlijks een storting wordt gedaan. Vooralsnog wordt deze reserve in stand gehouden om in de toekomst eventuele afschrijvingslasten te kunnen dekken, mocht het exploitatiesaldo dit niet toelaten.
Het meerjarenonderhoudsplan wordt elke twee jaar geactualiseerd. Dit plan is gebaseerd op de
landelijk geaccepteerde wegbeheerssystematiek van het CROW (Stichting Centrum voor
Regelgeving en Onderzoek in de grond-, water- en wegenbouw en de verkeerstechniek). De
werkwijze hierbij is als volgt: Gestart wordt met een weginspectie waarbij alle wegvakonderdelen worden beoordeeld op vier schadegroepen: textuur, vlakheid, samenhang en kantstrook. De resultaten van deze inspectie worden ingevoerd in een computerprogramma waarin gedragsmodellen zitten. Op basis van factoren als leeftijd, ondergrond, wegconstructie enz. en de inspectiecijfers stelt het programma onderhoudsverwachtingen vast. De verwachting van de eerste jaren is redelijk betrouwbaar, daarna neemt de betrouwbaarheid af. Bij het vaststellen van het noodzakelijke onderhoud is, anders dan bij andere kapitaalgoederen (gebouwen en riolering), het weer een onzekere factor. Daarom is het noodzakelijk dat het plan elke twee jaar wordt geactualiseerd. Het onderhoud van de eerste jaren wordt getoetst met de praktijk zodat een planning opgesteld kan worden voor de eerste drie jaar. Met het onderhoud voor de eerste twee jaar uit de planning gaan we buiten daadwerkelijk aan de slag.
Eind 2017 zijn de weginspecties uitgevoerd. Op basis van deze weginspecties wordt begin 2018 een nieuwe onderhoudsplanning opgesteld voor 2018-2020. Deze planning gaat dus in op al het benodigde onderhoud en de uit te voeren rehabilitaties op de korte termijn.